Fractal Art


Dzisiejszy artykuł miał dotyczyć jakiegoś programu graficznego, ale ze względu na to iż jestem zobowiązany nadrobić jeden materiał zrealizuję go jutro. Tymczasem zapraszam do zapoznania się z tą treścią.


Fractal Art jest bardzo ciekawą techniką tworzenia grafik za pomocą algorytmów i w niektórych przypadkach tylko algorytmów. Takie "arty" są efektem wielu wyników i obliczeń. Owa sztuka fraktalna została stworzona w połowie 1980 roku. Fractal art zalicza się do sztuki komputerowo-cyfrowej i na stałe został wpisany do kart historii grafiki komputerowej. Dlaczego wcześniej wspomniałem, że grafiki tworzy się za pomocą algorytmów? Otóż dlatego, że prawie nigdy nie tworzy się takiego rodzaju grafiki ręcznie. Wszystko jest tworzone automatycznie. Jest wiele programów generujących grafiki fraktalne. Do nich zalicza się generujący tereny Terragen, o którym szerzej napiszę już jutro.



Oto przykładowy efekt obliczeń tego programu. Sztukę fraktalną najczęściej prezentuje się w postaci jakichś symetrycznych wzorów. Symetrycznych dlatego, iż symetryczne obiekty nie są trudne to stworzenia. Kłopot dla początkujących (chodzi o początkujących z tej dziedziny, bo osoba która potrafi tworzyć grafiki za pomocą algorytmów już jest profesjonalistą) mogą sprawić niesymetryczne grafiki, a już w ogóle kompletną trudnością jest stworzenie czegoś takiego jak chcemy w trzecim wymiarze. Fraktalia to pojęcie ogólne, tak więc możemy wyróżnić kilka grup sztuki fraktalnej:
  • Fraktale pochodzące od standardowej geometrii przez użycie iteracyjnych przekształceń
  • IFS - Iterated Function Systems (Iterowane Systemy Funkcyjne)
  • Fraktale "L-system"
  • Fractal flame (Płomienie fraktalne)
  • Atraktory
  • Fraktale utworzone przez złożenie wielomianów (najbardziej popularna grupa fraktali)
  • Hypernionic
  • Quaterniocic
  • Fraktale terenowe generowane przez losowe procesy fraktalne
  • "Mandelbulbs" - Rodzaj trójwymiarowych fraktali
Wśród znawców fraktali znane jest pojęcie "Ekspresjonizm fraktalny". Ten termin jest używany do rozróżnienia sztuki wirtualnej, która zawiera elementy jak na przykład fraktalne podobieństwo samego siebie. Jeśli chcemy uzyskać doskonałe efekty za pomocą algorytmów, musimy doskonale wiedzieć czego chcemy i przedstawić to za pomocą liczb, a to jest wyjątkowo trudnym zadaniem.

0 komentarze:

Prześlij komentarz