Ten post będzie składał się z czterech części, w tym jedna to treść główna.
Chciałbym przedstawić wam sztukę ANSI, czyli następcę ASCII. Oto pierwsza część tego artykułu. Co to jest? ASCII (American Standard Code for Information Interchange) to sztuka komputerowa polegająca na ułożeniu znaków i symboli dostępnych na naszej klawiaturze w taki sposób, by tworzyły jakiś obraz. Ta metoda jest najczęściej stosowana na portalach społecznościowych, gdzie nie ma możliwości wklejenia bezpośrednio obrazu. Oto przykład ASCII art'a:
&* & & * &
&* Ich * & &* dich *&
&*_ * * & * *&
&* * liebe * *&
&* * * * *&
&* * *&
* &*
*
*
*
*
*
*
*
*
To jest balon w kształcie serca ze sznurkiem utworzony za pomocą znaków i symboli z klawiatury. Do dyspozycji jest 95 znaków z których możemy utworzyć kształty.
Jednak technologia poszła naprzód a wraz z nim nowe metody. I w tym momencie pojawia się ANSI (American National Standards Institute), czyli następca ASCII. I to jest najważniejsza część tego posta. Jest to rozbudowana wersja poprzednika, gdzie mamy do dyspozycji nie 95, ale aż 256 znaków. Wszystko to jest rodzajem półgrafik, o których pisałem TUTAJ. Nie wymagają one dużego nakładu komputera, więc ANSI art jest wykorzystywany przy różnego rodzaju instalatorach, launcherach, pirackich crackach, keygenach itp. Nie powstrzymałem się przed pisaniem o pirackich częściach tej sztuki, bo każdy wie czym jest piractwo i jak bardzo jest popularne, jak i wiedzą, że nie należy tego popierać. Oprócz liter i symbolów ANSI obsługuje również (o dwa razy większej głębi kolorów od ASCII) gradientowe kolory umieszczone w kwadratach (o gradientach TUTAJ).
I właśnie w tym momencie warto wspomnieć o kolejnej części, czyli "ANSI escape code". Escape code to pas kodów, które formatują symbole nadając im kolory i czasem kształty. By to wykonać, na tzw. terminalach tekstowych umieszcza się sekwencje do tekstu, by były interpretowane szczególnie. Mimo że terminale tekstowe przestały już być wykorzystywane to ta metoda wciąż jest popularna.
Sztuka ANSI zainspirowała E. Davisa w 1986 roku do stworzenia ciekawego programu o nazwie TheDraw. Jest to bardzo przydatny program ułatwiający formatowanie, tworzenie oraz animowanie sztuki ANSI (Animowane elementy ANSI nazywane są ANSImation). Pragnę dodać jeszcze, że wszystkie pliki tej metody są zapisywane w formacie .ans.
0 komentarze:
Prześlij komentarz