Noise #4 - Value

Kolejna część szumów. Dziś znów bardzo popularny i bardzo często spotykany "Noise".



Na początku spójrzmy na to z naukowego punktu widzenia, czyli co to DOKŁADNIE jest i jak to się tworzy.
"Value Noise" jest bardzo popularny w tworzeniu tekstur proceduralnych w grafice komputerowej. Tak samo jak pewien inny szum, ten jest bardzo często mylony z szumem gradientowym, który też jest bardzo podobny do tego, lecz zupełnie inny koncepcyjnie. Metoda ta polega na tworzeniu siatki punktów, które są przypisane wartościom losowym. Funkcja "Value Noise" zwraca interpolowane liczby na podstawie wartości z sąsiednich punktów. W celu poprawy jakości generowanego szumu, oktawy zakłóceń mogą być wytwarzane, a następnie sumowane. Technika ta daje podobny efekt do "Perlin Noise", jednak z mniejszą jakością, ale prostszym algorytmem.

Zapewne to wydaje się Wam niezrozumiałe. Tak myślałem...

A więc już tłumaczę prostszym językiem. Jak sama nazwa szumu wskazuje, musi ona bazować na poziomach kolorystycznych, gdzie każda inna barwa (najczęściej ciemniejsza od poprzedniej) wskazuje większą wartość. Najprostszym przykładem obrazującym tą funkcję jest każda mapa hipsometryczna. Taka mapa przedstawia dany teren za pomocą barw, które wskazują na różne wysokości n.p.m. Innymi słowy nie mając możliwości wykonania terenu w trzecim wymiarze, jak na rysunku...










...wysokości przedstawia się za pomocą barw. Nasz mózg ciemniejsze barwy postrzega jako coś większego lub gęściejszego, więc ciemne barwy przedstawiają największe wartości.













Rysunek powyżej obrazuje właśnie takie zjawisko. Widzimy na nim, że szczyt został oznaczony czerwonym kolorem, za to najniższe poziomy mają łagodną barwę - zieloną.

Jednak hipsometryka nie jest jedynym przykładem "Value Noise". Są również inne przykłady jak np: Linie poziomu dźwięku (niestety nie kojarzę dokładnej nazwy, nie jestem muzykiem). Ten szum jest wykorzystywany przy mierzeniu natężenia fal sejsmicznych podczas trzęsień ziemi oraz przy innych zajęciach mierzących różne wartości.

0 komentarze:

Prześlij komentarz