Noise #3 - Perlin

Następnym szumem będzie wspomniany wcześniej "Perlin Noise".



Tak jak w przypadku "Vorley Noise", chciałbym zacząć od przedstawienia twórcy szumu - Ken'a Perlin'a. Ta postać jednak nie jest tak tajemnicza jak Steven, o którym kompletnie nic nie pisało w internecie, a jedynymi informacjami o nim były abstrakcyjne prace oraz dokument. Perlin podobnie jak Vorley, posiada dwie domeny. W tym przypadku bloga oraz właściwą stronę.
Ale od początku. Kim jest ten człowiek? Jest to bardzo popularna osoba. Ken Perlin to profesor na Uniwersytecie w Nowym Jorku, założycielem Media Research Lab na tym samym uniwersytecie oraz dyrektorem instytutu "Games For Learning". Jego badania obejmują grafikę, animację, multimedia i edukację. Dodatkową ciekawostką jest to, iż profesor jest bardzo utalentowanym gitarzystą oraz pianistą. Biegle on włada językiem francuskim i portugalskim oraz jest wegetarianinem.


Odnośnie samego szumu - "Perlin Noise" jest bardzo popularną funkcją, stając się standardem w grafice po tym, gdy Ken dostał za przedstawienie tego szumu prestiżową nagrodę w dziedzinie osiągnięć technicznych - Oscara. Szum ten może być wykorzystywany do przedstawiania elementów z przyrody. Ta funkcja jest niezwykle przydatna wtedy, gdy pamięć naszego sprzętu jest ograniczona. Tak samo jak inne "Noise'y", Perlin Noise jest wykorzystywany w teksturach proceduralnych. Jest to rodzaj opisanego przeze mnie wcześniej "Gradient Noise", który jest używany przez twórców efektów specjalnych do zwiększenia realizmu. Jest to kolejny szum, który korzysta z algorytmów. Tak jak wspomniałem szum Perlin'a jest wykorzystywany do odwzorowywania efektów naturalnych takich jak ogień, dym czy chmury. Coraz częściej ten rodzaj szumów jest wykorzystywany w grach komputerowych, a przykładem jaki nasuwa mi się na myśl jest gra The Elder Scroll V: Skyrim, gdzie ta funkcja została zastosowana w menu głównym gry. Wykorzystano tam efekt do wydobycia się dymu z dolnej części ekranu.

0 komentarze:

Prześlij komentarz